بلاگ

جلبگ اسپیرولینا

جلبگ اسپرولینا

ریز جلبک اسپیرولینا چیست

اسپیرولینا اولین موجود زنده کره زمین است که تقریباً 3.5 میلیارد سال پیش بر روی زمین وجود داشته و نزدیک به چند هزار سال پیش توسط اقوام باستانی آزتک و اینکا در آمریکای مرکزی و جنوبی بعنوان یک غذای عالی و زندگی بخش مورد استفاده قرار می گرفته است.

ریز جلبک اسپیرولینا شاید امروزه برای مردم دنیا مفهومی شناخته شده باشد، اما برای مردم آفریقا و خصوصا ساکنین اطراف دریاچه چاد برای هزاران سال است که بعنوان یک منبع غذایی بکار می رود. این بومیان به جلبک اسپیرولینا دی هی (Dihey) می گویند.

جلبک اسپیرولینا در جهان معاصر اولین بار توسط دانشمندان فرانسوی و در مطالعه مردم حاشیه دریاچه بوگورا در کشور کنیا به رژیم غذایی عجیب آنها پی بردند و راز طول عمر و سلامتی آنها را در مصرف روزانه از جلبک اسپیرولینا یافتند.

روش های تولید

امروزه با پیشرفت فناوری، روش های کشت به شکلی قابل کنترل و با استاندارد های روز انجام می شود که به صورت عمده ریز جلبک اسپیرولینا با دو روش استخری و راکتوری کشت می شود.
در هر دو روش یاد شده که تصاویر آن را در زیر می بینید، محیط کشت به صورت کاملاً صنعتی و با بهداشتی ترین روشها آماده و رشد جلبک از نظر تمیزی محیط، ورود و خروج افراد و سایر عوامل آلوده کننده تحت کنترل است.

ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینای دروتات با دارا بودن بیش از ۶۷ درصد پروتئین، تبدیل به منبع فوق العاده غنی از پروتئین نسبت به گوشت قرمز و ماهی ها شده است. از طرفی این ماده غذایی منبع خوبی از فیبرها، انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ و گاما لینوئیک اسید بوده و دارای انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر بتاکاروتن، فیکوسیانین، لوتئین، زاگزانتین و عناصر کمیاب مورد نیاز بدن می باشد.

همچنین میزان چربی موجود در جلبک اسپیرولینا از دسته چربی های مفید همچون امگا ۳، ۶ و ۹ بوده و فاقد قند و کلسترول می باشد، به همین دلیل امروزه اسپیرولینا به مناسب ترین ماده در رژیم های غذایی با اهداف متفاوت تبدیل شده است.

مطالب مربوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *